"Раждането на Венера" №16631
Биографът Джорджо Вазари в своите „Жизнеописания“ (1550) споменава, че картините на Ботичели „Раждането на Венера“ и „Пролет“ се съхраняват във вила „Кастело“ във Флоренция, принадлежаща на Козимо Медичи. Голяма част от специалистите по история на изкуството приемат, че картината е нарисувана за Лоренцо ди Пиерфранческо Медичи, владеещ вила Кастело през 1486 г. Лоренцо ди Пиерфранческо Медичи е брат на Лоренцо Великолепни, херцогът на Флоренция.
Счита се, че модел за образа на Венера е Симонета Веспучи, която вероятно е родена в Портовенере на лигурийското крайбрежие. Възможно е намек за това да се съдържа в сюжета на картината. Симонета е любовница на брата на Лоренцо Великолепни, Джулио.
Картината представя мита за раждането на Венера (гр. Афродита Анадиомена). Голата богиня се носи към брега в отворена раковина, подухвана от вятъра. В лявата част на картината е представен западния вятър Зефир в обятията на своята съпруга нимфата Хлорида (рим. Флора) който духа върху раковината, създавайки вятър, напълнен с цветя. Описанието на бога на западния вятър Зефир, чийто дъх носи пролетта, се среща в Омир. Малко вероятно е Ботичели да е запознат с оригиналните гръцки или римски текстове.
Новост при Ботичели е използването на платно, а не дъска, за произведение от такъв голям размер. Той добавя и малко мазнина към пигментите, благодарение на което боите не се напукват. Установено е също, че Ботичели нанася върху картината защитен слой от яйчен жълтък, благодарение на което „Раждането на Венера“ се запазва добре.
Репродукцията представлява висококачествен печат, върху италианска канаваца с еко мастила. Платното е каширано върху твъд гръб, аранжирано и рамкирано с луксозна рамка.